Saturday, December 22, 2012

Susah membuang??..Sembelit!!!!

Salam..

Apa itu sembelit:
Sembelit ialah pergerakan usus yang tidak kerap atau yang tidak selesa. Pergerakan usus mungkin kecil, keras atau kering. Bilangan kali seseorang membuang air besar dalam sehari adalah berbeza. Ia mungkin 2-3 kali sehari atau sekali dalam 2-3 hari. Seseorang dikatakan mengalami sembelit jika ia membuang air besar hanya dua kali dalam seminggu atau kurang daripada itu dan dikaitkan dengan peneranan ketika membuang air besar. Sembelit adalah lebih biasa di kalangan wanita.

Sembelit berlaku bila :
* anda susah membuang air besar, kerana sebab-sebab tertentu seperti najis terlalu keras
* anda jarang membuang air besar

Sembelit bukanlah satu penyakit, tetapi ia hanyalah satu tanda penyakit (symptom). Orang yang sembelit juga selalunya merasa sakit perut dan mengalami angin (sendawa dan kentut).
Perempuan, budak kecil dan orang tua (melebihi 65 tahun) lebih kerap mengalami sembelit.

Sebab-sebab berlakunya sembelit:
--Kurang minum air
--Kurang serat tapi lebih makanan berlemak dan gula
--Selalu menahan diri dari membuang air besar
--Kurang bersenam atau pergerakan contohnya selepas kemalangan
--Kesan ubat-ubatan seperti ubat batuk(codein),ubat gastrik(aluminium,kalsium),penenang
--Berkaitan hormon seperti mengandung dan datang haid.Bagi yang mengandung,hormon progesteron yang tinggi meregangkan otot-otot usus menyebabkan sembelit.Di samping itu,janin yang menekan bahagian usus juga menyebabkan sembelit.

Cara mengatasinya:
1)Banyakkan minum air,3L sehari. Cara yang paling mudah,perhati signal tubuh anda.Minum apabila mula terasa dahaga,dan perhatikan air kencing. Sekiranya mula berwarna kuning pekat,perbanyakkan minum air.
2)Makan lebih banyak serat,termasuk bijirin,roti gandum penuh,nasi dan sekurang-kurangnya lima hidangan buah dan sauyran sehari.
3)Lakukan senaman secara kerap.Di samping mengurangkan stress,bersenam juga mampu meningkatkan kadar metabolisma.Apabila metabolisma meningkat,proses peristalsis juga semakin pantas(mudah buang air besar)

:)

0 comments: